کد خبر: ۱۰۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
سخنگوی ستاد انتخابات کشور آمار پیش‌ثبت‌نام‌های دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان‌های مختلف کشور را اعلام کرد.

 آمار تفکیکی استان‌های مختلف که برای مجلس دوازدهم نام‌نویسی کرده‌اند

 

محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما به ارائه آمار تفکیکی از پیش‌ثبت‌نام‌های داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی پرداخت.

وی بیان کرد: از روز دوشنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲ ستاد انتخابات کشور کار خود را آغاز کرد و روز پنجم ۴ هزار و ۲۶۵ نفر متقاضی تکمیل مدارک بودند.

سخنگوی ستاد انتخابات با اشاره به آمار تفکیکی پیش‌ثبت‌نام‌ها در روزهای نام‌نویسی اظهار داشت: روز اول ۷۶۶۹ نفر،روز دوم ۶۲۴۷ نفر، روز سوم ۵۲۰۱ نفر، ۴۳۴۹ نفر در روز چهارم و امروز نیز ۴۲۶۵ مدارک خود را تکمیل کردند. جمعاً در طی این پنج روز، ۲۷۷۳۱ نفر متقاضی داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی کار خودشان را به اتمام رسانده‌اند.

اسلامی گفت: شنبه و یکشنبه از ساعت ۸ الی ۱۸ نام‌نویسی را انجام خواهیم داد. بر اساس قانون، این دو روز پایانی است چون در قانون تصریح شده که این مرحله هفت روز است و تمدید نخواهد شد. کسانی که متقاضی امر داوطلبی مجلس شورای اسلامی هستند در این دو روز مدیریت زمان کنند که ترافیک بالایی در سامانه مشاهده نشود.

وی عنوان کرد: سنین ۳۰ تا ۴۰ سال ما تا روز پنجم ۳۹ درصد بوده که رقم قابل توجهی است و نشان می‌دهد که جوانان از این پیش‌ثبت‌نام استقبال کرده‌اند؛ افراد ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۶ درصد بوده و ۵۰ تا ۶۰ سال نیز ۲۰ درصد متقاضیان را شامل می‌شوند. بازه سنی زیر ۵۰ سال حدود ۷۵ درصد پیش‌ثبت‌نام‌کنندگان هستند.

دبیر ستاد انتخابات کشور درباره ترکیب جنسیتی کسانی که نام‌نویسی اولیه را انجام داده‌اند نیز ادامه داد: ۸۷ درصد آقایان و ۱۳ درصد خانم‌ها هستند و البته باید تا پایان این مرحله صبر کرد. ولی اگر این ترکیب جنسیتی را در نظر بگیریم می‌توان گفت یک درصد خانم‌ها نسبت به سال ۹۸ و مجلس گذشته، رشد داشته‌اند و به‌نوعی شاهد یک تغییر هستیم.

اسلامی هم‌چنین خاطر نشان کرد: در استان البرز میزان استقبال به‌ازای هر کرسی ۲۲۵ نفر، در استان تهران ۱۳۸ نفر، در استان قم ۱۳۷ نفر و در خراسان رضوی ۸۷ و در یزد ۸۶ نفر است. یعنی استان‌های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی، یزد، چهارمحال و بختیاری، قزوین، ایلام، اصفهان و زنجان به ازای هر کرسی استقبال بهتری شده است. هم‌چنین استان‌های هرمزگان، گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و سمنان پنج استان نهایی و انتهایی جدول ما هستند. در استان هرمزگان ۴۰ و در گیلان ۴۱ نفر به‌ازای هر یک کرسی نام‌نویسی کرده‌اند. این آمار تا اپیان پنجمین روز پیش‌ثبت‌نام‌هاست.

وی گفت: پنج حوزه انتخابیه که بیشترین استقبال از ناحیه خانم‌ها بوده نیز می‌توان به ترتیب به حوزه انتخابیه خمینی‌شهر، زاهدان، شبستر، بجنورد و خلخال و کوثر اشاره کرد. به این نحو که در خمینی‌شهر ۲۶ درصد، زاهدان ۲۵ درصد، شبستر ۲۳ درصد، بجنورد ۲۲ درصد و در خلخال ۲۱ درصد بوده است. این هم ازجمله نکاتی است که قابل توجه است.

سخنگوی ستاد انتخابات درباره اینکه کدام حوزه‌های انتخابیه که نام نویسی کم‌تری در آن صورت گرفته تصریح کرد: استان ایلام آخرین استان ما است و سپس استان کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، اردبیل و خوزستان. این پنج استان نیازمند تحرک بیشتری هستند؛ البته ممکن است دو روز آینده این روند تغییر کند.

اسلامی درباره استان‌های برتر در میزان تحصیلات نیز گفت: تحصیلات دکتری نسبتاً نسبت به ادوار گذشته بالاتر است. استان یزد، تهران، فارس، خراسان شمالی و خراسان جنوبی پنج استانی هستند که از استان‌های پیشرو و برتر در میزان تحصیلات دکتری ما می‌باشند. در مجموع پیش‌ثبت‌نام‌کنندگان مدارک تحصیلی دکتری ۱۵ درصد، کارشناسی‌ارشد ۷۱ درصد، کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس ۱۱ درصد و مدارک حوزوی ۳ درصد هستند.

وی با بیان اینکه تعداد پیش‌ثبت‌نام‌کنندگان در مراحل ثبت نامی انتخابات مجلس شورای اسلامی همه رو به رشد بوده است، درباره نام‌نویسی اهل تسنن نیز خاطر نشان کرد: در دوره مجلس یازدهم است ۹۲۹ نفر از برادران و خواهران اهل سنت نام‌نویسی داشته‌ایم که هم‌اکنون و در این دوره، این عدد تا امروز به حدود هزار نفر می‌رسد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره آمار نام‌نویسی‌ها در مرحله اول به تفکیک استان‌ها عنوان کرد: خراسان رضوی ۱۸ کرسی دارد و به‌ازای هر کسی ۸۷ نفر، خراسان شمالی ۴ کرسی دارد و ۴۵ نفر برای هر کرسی، خوزستان ۱۸ کرسی دارد و ۶۶ نفر برای هر کرسی، استان زنجان ۵ کرسی دارد و ۷۲ نفر به‌ازای هر کرسی، استان دارای ۳۹ کرسی دارد و ۱۳۸ نفر برای هر کرسی یعنی حدود ۵۳۸۲ نفر برای این استان نام‌نویسی کرده‌اند. استان اصفهان ۲۰ کرسی و ۷۶ به ازای هر کرسی در پیش‌ثبت‌نام وارد شده‌اند؛ استان گلستان ۷ کرسی دارد و ۶۰ نفر به ازای هر کرسی نام نوشته‌اند. کهگیلویه و بویراحمد ۳ کرسی و ۶۳ نفر برای هر صندلی. لرستان ۹ کرسی را به خود اختصاص داده و ۶۱ نفر به‌ازای هر کرسی نام نوشته‌اند.

اسلامی ادامه داد: مازندران ۱۲ کرسی دارد و ۵۸ نفر به ازای هر کرسی، استان مرکزی نیز ۷ کرسی دارد و ۵۹ نفر به‌ازای هر کرسی، استان هرمزگان ۵ کرسی به خود اختصاص داده و ۴۰ نفر به ازای هر صندلی، استان همدان ۹ کرسی دارد و ۵۱ نفر به ازای هر کرسی، آذربایجان شرقی ۱۹ کرسی دارد و ۶۰ نفر به ازای هر کرسی، آذربایجان غربی دارای ۱۲ کرسی بوده که ۵۲ نفر به ازای هر کرس، استان اردبیل ۷ کرسی در مجلس دارد و ۶۴ نفر برای هر کرسی، استان یزد ۴ کرسی را به خود اختصاص داده و ۸۶ نفر به‌ازای هر کرسی، استان سمنان ۴ کرسی دارد و ۴۶ نفر برای هر کرسی اسم نوشته‌اند.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان ۸ کرسی داشته که ۴۳ نفر به ازای هر کرسی وارد مرحله پیش‌ثبت‌نام شده‌اند، گیلان دارای ۱۳ کرسی است و ۴۱ نفر به ازای هر کرسی نام‌نویسی کرده‌اند. استان فارس با ۱۸ کرسی، ۷۰ نفر به ازای هر کرسی، استان قزوین ۴ کرسی دارد و ۷۶ نفر به ازای هر کرسی، استان قم ۳ کرسی دارد و ۱۳۷ نفر به ازای هر صندلی نمایندگی، استان کردستان ۶ کرسی دارد و ۵۰ نفر به ازای هر کرسی وارد شده‌اند. استان کرمان ۱۰ کرسی دارد و ۵۳ نفر به ازای هر کرسی، استان کرمانشاه ۸ کرسی دارد و ۶۳ نفر به ازای هر کرسی و استان چهارمحال و بختیاری نیز دارای ۴ کرسی بوده و ۷۷ نفر در مرحله پیش‌ثبت‌نام به ازای هر کرسی نام‌نویسی کرده‌اند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: البته تا پایان این مرحله، این آمارها تغییر خواهد کرد و در دو روز پیشرو شاهد اعداد متفاوتی خواهیم بود.

اسلامی هم‌چنین بیان کرد: برخی در روز ۱۶ مردادماه قبل از ساعت ۸ صبح وارد سامانه شده و پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند؛ ما طی پیامکی به این عزیزان که ۴۹۶ نفر هستند اعلام کرده‌ایم با توجه به اینکه قبل از ساعت ۸ صبح نام‌نویسه کرده‌اند و طبق قانون باید ثبت‌نام از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ باشد، حتماً باید طی این دو روز اگر تمایل دارند پیش‌ثبت‌نام‌شان نهایی شود باید وارد سامانه شوند.

وی خاطر نشان کرد: ما برای همه کسانی که در پیش‌ثبت‌نام به‌طور دقیق ثبت نام‌نویسی کرده‌اند پیامکی ارسال کرده‌ایم. بعد از اینکه شش دستگاه مدارک افراد را صحت‌سنجی کردند و تأیید شد، ما یک کد رهگیری را برای آن‌دسته از متقاضیانی که تماماً مدارک‌شان صحت‌سنجی شده ارسال می‌کنیم که با آن کد رهگیری در مرحله ثبت‌نام نهایی از ۲۷ مهرماه تا ۳ آبان‌ماه نام‌نویسی نهایی‌شان را انجام می‌دهند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار